woensdag 21 augustus 2013

Mens en medemens: casus + toepassing ethis model

Taken te laat indienen

Voor de evaluatie van opleidingsonderdelen moeten vaak ook opdrachten ingeleverd worden.
Docenten stellen hiervoor duidelijke deadlines op. Toch zijn er ook altijd studenten die één of twee dagen na het verstrijken van de deadline hun opdracht binnen leveren. In de praktijk gebeurt het soms dat de docent papers accepteert en beoordeelt die na de deadline worden ingeleverd.

Is dit rechtvaardig?
Dit is niet rechtvaardig.
Belangrijk is om te weten waarom de taak te laat werd ingediend. Want als hiervoor een grondige reden is, kan dit eventueel wel aanvaard worden.
Afspraken zijn er om nageleefd te worden.

Toepassing ethisch model
  • Twee voorwaarden
    • Grondhouding aannemen
      • Echtheid: als er een deadline is gesteld moet deze ook gerespecteerd worden en moet ik me hieraan houden.
      • Empathie: bij een grondige reden zoals ongeval, ziekte of sterfgeval zal ik begrip tonen en een uitzondering toestaan.
      • Aanvaarding: is het begrip opbrengen voor een bepaalde situatie waarin de leerling zich bevindt.
    • Dialoog voeren
      • De leerlingen op voorhand herinneren aan de deadline en indien men deze niet kan halen om een bepaalde reden, zou de leerling zelf contact moeten opnemen met de leerkracht. Als dit niet het geval is en de taak te laat is ingediend zonder verwittiging, kan de leerkracht nog wel even informeren bij de leerling of er een grondige reden is voor laattijdig indienen.
  • 4 aandachtspunten
    • Situatie analyseren
      • Heb ik voldoende informatie ontvangen voor het laattijdig indienen? Was er voldoende ruimte gegeven voor de uitvoering van de taak? Wat is het standpunt van de leerling.
    • Handelingsmogelijkheden onderzoeken
      • Wat ga ik ondernemen? Krijgt men meteen een nul of een verwittiging? Kan ik punten aftrekken per dag dat de opdracht te laat is ingediend?
    • Motieven verhelderen
      • Al naargelang de ernst van de reden zal ik een gepaste beoordeling geven.
    • Effecten inschatten
      • De mate van beoordeling moet ervoor zorgen dat het te laat indienen zich niet meer herhaald zonder gegronde reden.
  • 3 evaluatiemomenten
    • Intuïties uitspreken
      • Te laat is te laat.
    • Normen verduidelijken
      • Is er misschien een gegronde reden? Zoniet, krijgt men zoals afgesproken een nul of verwittiging.
    • Waarden evalueren
      • De straf moet in verhouding blijven met de fout die gemaakt is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten