woensdag 21 augustus 2013

Mens en natuur: Hoe groen ben ik?

Hoe groen ben je zelf?
Ben je een gelaten ontkenner of een onschuldige wachter? Of eerder een geremde hoper of groene doener?
Een onderzoek van Ann Jacques en Hilde Walravens van de KH Leuven en Change Desingers uit 2009, onderzocht de kloof tussen attitude en gedrag rond mobiliteit en wonen in Waals- en Vlaams-Brabant. Daaruit blijkt dat we de bevolking in 4 groepen kunnen onderverdelen.

1. Gelaten ontkenners
31% wil niet en doet niet
Ze geloven niet dat hun gedrag invloed kan uitoefenen op het milieu. De wetenschap zal het probleem wel oplossen. Het gaat om oudere, weinig bemiddelde, lager opgeleide mensen met kinderen.

2. Ontschuldige wachter
26% wil niet maar doet wel
Ze zijn goed op de hoogte, maar het minst van allemaal bereid om een inspanning te doen. Ze vinden dat de overheid meer moet doen. Maar op het vlak van energieverbruik is hun gedrag toch milieuvriendelijk. Het zijn jongere mensen zonder kinderen.

3. Geremde hopers
23% wil wel, maar doet niet
Ze vinden milieu belangrijk en zijn bereid om een inspanning te doen, maar dat weerspiegelt zich niet in hun gedrag. Het zijn jongere, eerder welgestelde en hoger opgeleiden zonder kinderen.

4. Groene doeners
20% wil en doet
Ze vinden milieu belangrijk en dat uit zich ook in hun gedrag. Het gaat om oudere, hoger opgeleide, welstellende mensen met kinderen.


Zelf plaats ik me in groep 4 van de Groene doeners.
Ik ben me bewust van de problematiek rond milieu en probeer hier ook daadwerkelijk mijn steentje aan bij te dragen. Ik ben me ook wel bewust dat je soms van minder milieuvriendelijke vormen gebruik moet maken, door bijvoorbeeld eerst het vliegtuig te moeten nemen om nadien een zeilreis te maken.



 






1 opmerking:

  1. Ik plaats mezelf ook bij groep 4 van de groene doeners. Ik vind het belangrijk om onze planeet veilig en leefbaar te houden voor de huidige toekomstige generatie. Dat wil niet zeggen dat ik alles tot in het puntjes goed doe, ik ben niet fanatiek, maar doe m'n best : zoveel mogelijk met de fiets, veggie, ....
    Tegelijkertijd moeten we de hogere instanties aanzetten om grote groene beslissingen te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen